lördag 14 oktober 2017

Klar med: blommig skjortklänning



Den här klänningen var så rolig att sy! Jag har inte sytt något klädesplagg till mig själv sedan bröllopsklänning(arna) utan sytt och stickat till barnen. Och så tusen miljoner gardinlängder, eftersom nya huset har många och stora fönster. Då jag sytt något tidigare har det varit en sträcka tills det varit klart, jag har sytt för att jag inte hittat ngt jag ville ha i butikerna. Nu sydde jag för att det var KUL och jag tog gott om tid på mig.


Mönstret är Burda Style 7179(se bild längst ner). Tänkte länka till mönstret, men kan inte hitta det på Burdas websida. Mkt irriterande. Det är den första nya vintagemönstret jag sytt och det har verkligen sina fördelar jämfört med riktiga vintagemönster. Bara det att det finns olika storlekar att välja på. Och att det finns instruktioner! Jag som inte brukar använda instruktionerna utan köra på i den ordning jag tror blir bäst har ju i vanliga fall ingen nytta av instruktioner, men faktiskt, det blir mindre att sprätta om man tar sig tiden att faktiskt följa de medföljande råden! :-) Jag gillade modellen på klänningen, insnitten och kjolens form och uppbyggnad. Den blev perfekt puffig.


Vad gillade jag inte? Trots att jag följde storleksguiden blev den för stor. Ganska mycket för stor visade det sig då jag var klar. Då jag förstod att jag borde klippt en mindre storlek var det lite sent, räddade upp med större insnitt (gjorde öppna) förkortade livet, men trots det har jag den omlott ca 15cm fram. Den är skön och fin, men tycker pga storleken att den ser mer ut som ett ytterplagg än som en smidig sommarklänning. Jag valde att göra klädda knappar, tycker det oftast blir finast!
Totalt känner jag att jag vill pröva detta mönster igen, men göra klänningen i mindre storlek. Har i efterhand förstått att många mönsterföretag lägger in mycket rörelsevidd i mönstrena och om man inte förstått att sömsmån är inräknat (som jag inte förstått förrän i sommar!?!) så blir det ju ganska stort. Vet inte varför jag lägger till sömnsmån alltid, detta måste man ju läsa sig till i varje mönster.


Tyget är ett Tilda-tyg från Panduro, de har haft rea och jag har bunkrat upp! Bomull i fin kvalitet, lite tjockare och stadigare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klar med: En lila Penny

Det tog lite tid att bestämma sig för vad jag ville göra med det här viskostyget från Minerva Crafts! En ny Gertie Shirtwaist Dress har ...