söndag 26 september 2010

Flickklänningen del 2

Nu kommer en liten "how-to-do" om flickklänningen jag skrivit om tidigare. Klänningen kommer att sys i ett offwhite-tyg med små vita fjärilar på och ett vitt foder. Båda tygerna är 100% bomull.

1. Sprätta upp toillen.
2. Lägg ut mönstret på klänningstyget och kom ihåg att ta hänsyn till förändringarna som skulle göras. Större ärmhål och lite längre tränsar.




3. Klipp ut livet och kjolen. Jag gjorde kjolen både lite längre och med lite mer vidd än toillen.



4. Lägg upp foderkjolen och vik även in kortsidorna (som ska bli mitt bak) och sy en fin kant.




5. Sy 2st rynktrådar upptill på foderkjolen. Drag sedan igenom så hela kjolen blir rynkig.




6. Lägg livdelarna (foder+mönstertyg) räta mot räta och sy längs ärmhålen, längs tränsarna, i halsringningen etc. OBS spara axelsömmarna och undertill där kjolen ska fästas!



7. Sy till ett hål! Här blev det lite trixigt. Klipp ut en liten bit fodertyg. Lägg det på mönstertyget räta mot räta. Mät upp lagom stor höjd för tränsen och sy en liten rektangel. Klipp mitt i rektangeln. Vik igenom foderbiten till baksidan. Här viks sidorna in och sy förhand (bara igenom fodertyget och inte mönsteryget) runt hela hålet.








8. Här fick jag köpa lite tråd för den helvita jag hade blev inte perfekt till offwhite-tyget. Sagt och gjort.



Fortsättning följer.....

1 kommentar:

  1. Önskar att alla mönster var så här utförliga med text och framförallt bilder:)

    SvaraRadera

Klar med: En lila Penny

Det tog lite tid att bestämma sig för vad jag ville göra med det här viskostyget från Minerva Crafts! En ny Gertie Shirtwaist Dress har ...