söndag 3 juni 2018

Klar med: Borderprintkjolen

Sedan förra sommaren har jag velat ha en riktig tantkjol. Vad jag menar med det är en sån där vadlång kjol med rynk i midjan, linning, knappar fram och stora fickor. den här kjolen kom NÄSTAN ända fram, den har inte stora utanpåfickor utan sidofickor i viskos.


Hade köpt tyget redan förra året under min galna tygköpardag i Ohlssons stuv-hörna :-). Det är ju inte så lätt att hitta tyg med mönster på kortsidan, sk "borderprint" så jag slog till direkt. Sen har jag funderatlänge på om det ska bli kjol, eller klänning kanske? Men det var inte så himla lång bit så jag slog till med att rynka ihop alltihopa till en kjol med massa vidd. Jag köpte en annan viscos till linning, den är tyvärr i en helt annan kvalité, mkt grövre vävt än själva kjolen och färgen stämmer inte helt undra heller.


Detta skulle ju bli ett supersnabbt projekt tänkte jag, men jag sydde linningen alldeles för stor! och eftersom jag skippade gummiband i linningen bak, är det ju viktigt att den passar perfekt. Jag har faktiskt tagit in linningen två gånger innan jag blev nöjd.


Jag sydde fickor, men nästa gång ska jag inte sy fickan i viskos utan satsa på bomull. Den håller inte formen och jag irriterar mig lite på det faktiskt. Vi får se om jag gör om det en vacker dag.


Till borderprintkjolen har jag ett nytt linne. ALLA gör detta linne på Instagram nu, det är Ogden Cami. Ingen förändring från mönstret, utan bara klippt och sytt rakt av. Väldigt nöjd! Precis lagom djup urringning och lite lös passform för en avslappnad look.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klar med: En lila Penny

Det tog lite tid att bestämma sig för vad jag ville göra med det här viskostyget från Minerva Crafts! En ny Gertie Shirtwaist Dress har ...