torsdag 22 februari 2018

Klar med: 1940's wrap dress


Ett nytt mönster för mig! Jag kände att jag fick ta mig i kragen och vidga vyerna lite från alla skjortklänningar. Den här omlottklänningen är också ett "klipp-och-klistra" mönster jag beställt från Sew Over It. Jag klippte den i samma storlek som kattklänningen men den här gången la jag inte till någon extra sömsmån! Visst hade jag kunnat tänka mig ett lite tightare liv, men modellen ska vara lite löst sittande och jag tycker resultatet blev bra! Gjorde inga förändringar annars, körde bara rakt på eter sömnadsbeskrivningen. Just sömnadsbeskrivningar tycker jag Sew Over It är duktiga på, lättfattat och tydligt med mycket bilder!


Tyget är en twill i Modal från Stoff och Stil. Fick googla lite och modal verkar vara i viskos-familjen. Rätta mig om jag har fel. Lite tungt och med bra fall för den här modellen. Men jag tvekade länge innan jag valde denna kombo, kunde lika gärna blivit kattyget :-). Jag är nöjd med tyget, men servicen i Kungens Kurvabutiken har stor förbättringspotential, om vi säger så.


Eftersom jag inte ville sponsra de sura minerna så fick jag inhandla tråd på Ohlssons i Umeå, mycket trevligare upplevelse. Hela klänningen är sydd med raksöm och sicksack, overlocken var helt enkelt inte med på banan, jag trädde om den säkert 8 ggr men fick den inte att vilja sy sömmar i alla fall, suck!!


Är man sugen att prova det här mönstret så krävs det en del handsömnad, ypperligt tillfälle att öva lite på de skillsen.


Och nu ska här strykas, blev väldigt uppenbart på närbilderna. Denna är den enda utan stora fula veck på. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klar med: En lila Penny

Det tog lite tid att bestämma sig för vad jag ville göra med det här viskostyget från Minerva Crafts! En ny Gertie Shirtwaist Dress har ...