lördag 2 december 2017

Klar med: Chanellen

Nu är vi i nutid och en grej jag precis gjort klar! Jag funderade ett tag om den skulle heta Tantkavajen, eller om den skulle få heta Chanellen. För varifrån inspirationen kommer är ju ganska givet?



Idéen poppade upp när jag befann mig i tygaffärens stuvhörna i somras och shoppade viskostyger. Jag hittade detta härliga ylletyg som är lite "krulligt" och hade en fransig kant. Den fransiga kanten behövs ju för att få fram en riktig Chanellig look. Syns ju inte så bra men det ligger guldtrådar invävt i härligheten för ska re va så ska re va!



Efter lite googling kom jag fram till konstruktionen jag ville ha och sen gjorde jag mönstret själv, så ingen länk till mönster tyvärr. Så kul det är att rita mönster, men det blir ju mer provning av plagget (struntade i toille denna gång, living on the edge!)




Ville ha en croppad lite vid cardigan/kavaj, men jag tog in den iaf 4 cm i bredden, för jag såg mest STOR ut först. Eller StÖRRE kanske är lite mer rätt att skriva, för som en liten älva ser jag ju inte ut nu heller, :-)



Tvekade länge innan jag satte dit franskanten och fickorna, och franskant på fickorna. Trots att det var intentionen från start. Har ju växt upp på 90-talet med less-is-more filosofin, så varje pynt måste övervägas noga. Men ska re va så ska re va? Eller?



Pga mina ganska markerade axlar så fick jag till en ganska kavajig look trots avsaknad av axelvaddar.

Men den noggranna tittaren kommer ju se att den ser lite konstig ut, jag har bara satt knappar på ena sidan, har ännu inte bestämt om jag ska gå all-in med guldknappar eller hålla det mer "avskalat" och ha utan... Några tankar? Tar tacksamt emot lite input!

1 kommentar:

  1. Jättefin :) Jag röstar på guldknapparna i alla fall.

    SvaraRadera

Klar med: En lila Penny

Det tog lite tid att bestämma sig för vad jag ville göra med det här viskostyget från Minerva Crafts! En ny Gertie Shirtwaist Dress har ...